REPTE 7



REPTE 7

Els alumnes han d’aprendre perquè puguin assolir unes competències bàsiques en un grau suficient que els permeti incorporar-se a la societat com a ciutadans actius.

Els alumnes han d'aprendre a través de dos factors: en primer lloc, les competències per aprendre coneixements per comprendre, habilitats per actuar i actituds per comprendre'ls i en segon lloc, els continguts que són objectes d’aprenentatge que combinats i contextualitzats, permeten assolir les competències. 

La relació entre competència, contingut i objectiu és que tots tres es troben dins la programació anual de cada àmbit curricular. Tots volen aconseguir com a finalitat, que un cop s’han assegurat que hi ha les competències, l’objectiu i el contingut complerts, sabent que els alumnes aconseguiran aprendre els conceptes necessaris durant l’etapa educativa obligatòria. Un exemple, seria aprendre la fotosíntesi. L’objectiu seria aprendre totes les fases d’ella i, com va evolucionant. El contingut seria: estudiar les fases, quins éssers vius la realitzen, etc. I finalment, s’aprendrien competències de  l'àrea curricular de coneixement del medi natural. 

Primer de tot, definirem competència com una capacitat per resoldre problemes complexos  de la vida quotidiana, integrant coneixements, habilitats  pràctiques, actituds i altres comportaments socials i de comportament que es mobilitzen conjuntament per assolir una acció eficaç i satisfactòria.
Respecte dels altres tipus d’aprenentatges, la competència posa l’èmfasi en l’habilitat i, per tant, és una dimensió pràctica aplicativa. Com que actualment ens trobem amb una realitat cada cop més complexa, una competència no és una simple habilitat per fer coses sinó per resoldre problemes, és a dir, tenir coneixements per comprendre, tenir capacitat de resolució per actuar i tenir actitud de compromís.
Cada àmbit de currículum té les seves pròpies competències bàsiques (competències d’àmbit) que són les competències vinculades directament a un àmbit que contribueixen a l’assoliment de les competències bàsiques en finalitzar l’educació obligatòria. El desplegament de les competències d’àmbit en els diferents cicles i nivells comporta prendre acords de planificació de treball, veure què es treballa, quan i amb quina intensitat. Les competències han d’estar seqüenciades, a partir d’uns criteris bàsics per poder prioritzar-les, tot i que el docent adaptarà aquesta priorització al seu grup classe, a partir de les necessitats d’aquest.

Seguidament, definirem com a objectiu la finalitat a la qual es desitja arribar en un procés d'aprenentatge o d’ensenyança. Es poden diferenciar dos tipus d’objectius: el general, que és aquell que engloba un aspecte global i que és el propòsit fonamental i específic que és aquell on es plantegen aspectes més concrets i precisos i que deriven dels objectius generals.

Per últim, els continguts ho definirem com el conjunt de formes culturals i de sabers seleccionats per a formar part de les diferents àrees curriculars. Els seus criteris en la selecció i l'organització, són el criteri de representativitat, criteri d'exemplaritat, significació epistemològica, transferibilitat, durabilitat, convencionalitat, consens, i especificitat. Els aspectes a tenir en compte en l'organització dels continguts són els aprenentatges clau, la priorització, l'ordenació, la seqüenciació, la transferència del coneixement, la transdisciplinarietat, la integració i la problematització. A més a més, hi podem distingir tres tipus: conceptuals, saber coneixement; procedimentals, saber fer;  i actitudinals, saber ser.

Comentarios

Entradas populares de este blog

REPTE 6

REPTE 3