REPTE 6


REPTE 6

 Aquest repte consta de 5 activitats: la primera és quina diferència hi ha entre Àmbits, Dimensions i Àrees, quantes diferències bàsiques hi ha, quants àmbits hi ha, relacionar cada àmbit amb les competències i àrees i finalment, planificar una intervenció docent. 

Primer, hi ha una pregunta general: El currículum d'Ed. Primària, com està organitzat?

El currículum s’organitza en àmbits que agrupen les àrees de coneixement. A cada àmbit  s’estableixen les competències bàsiques pròpies de cada àmbit agrupades en dimensions.

A més, també està organitzat amb etapes de sis cursos i cicles (inicial, mitjà i superior).

Entenem per competència la capacitat de resoldre problemes reals, aplicant i relacionant coneixements, habilitats i actituds en contextos diversos.



QUINA DIFERÈNCIA HI HA ENTRE ÀMBITS, DIMENSIONS I ÀREES?

La diferència resideix en què les dimensions i les àrees formem part dels àmbits, ja que cada àmbit està format per àrees de coneixement i en cada àrea de coneixement hi ha unes dimensions a assolir en finalitzar l'etapa.

Un àmbit és l'agrupació de les àrees de coneixement segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari. Cada àmbit està format per:
  • Àrees de coneixement.
  • Dimensions a assolir en finalitzar l'etapa.
  • Orientacions metodològiques són els criteris per dissenyar activitats d'aprenentatge de caràcter competencial.
  • Competències bàsiques pròpies són els objectius que s'han d'assolir al final de l'etapa de l'educació primària.
  • Orientacions per l'avaluació són les indicacions per a l'avaluació del procés d'ensenyament-aprenentatge. Fan referència al caràcter formatiu de l'avaluació.
L'àrea de coneixement és l'organització dels continguts objecte d'aprenentatge. Segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari les àrees s'agrupen en àmbits.

Cada àrea de coneixement està formada per:

  • Continguts són els objectes d'aprenentatge que degudament combinats i contextualitzats permeten assolir les competències.
  • Criteris d'avaluació són els enunciats que expressen el tipus i el grau d'aprenentatge que han d'assolir els alumnes.


Les dimensions són agrupacions de les competències bàsiques pròpies de cada àmbit que l'alumne ha d'assolir en acabar l'etapa i que contribueixen a l'assoliment de les competències bàsiques.

QUANTES COMPETÈNCIES BÀSIQUES HAN D'ADQUIRIR ELS ALUMNES AL LLARG DE L'ESCOLARITZACIÓ OBLIGATÒRIA. CITA-LES

Durant la seva escolarització obligatòria els alumnes han d'adquirir unes competències bàsiques segons l'etapa en què es trobin. En l'etapa de l'educació infantil (0-6 anys) la finalitat serà desenvolupar les seves capacitats. En l'etapa de l'educació primària (6-12 anys), els alumnes hauran d'assolir les competències bàsiques pròpies dels àmbits. En podem diferenciar onze diferents:

COMPETÈNCIES BÀSIQUES PRÒPIES: 
  • Competència linguística catalna
  • Competència linguística castellana
  • Competència linguística llengua estrangera
  • Competència matemàtica
  • Competència de coneixement del medi
  • Competència artística
  • Competència d'educació física
  • Competència d'educació en valors
COMPETÈNCIES BÀSIQUES TRANSVERSALS: 
  • Competència digital.
  • Competència d'aprendre a aprendre.
  • Competència d'autonomia, iniciativa personal i emprenedoria.
En l'etapa de l'educació secundària obligatòria (12-16 anys) les competències bàsiques pròpies dels àmbits seguiran potenciant-se amb la finalitat que s'assoleixin al llarg de la seva vida.

QUANTS ÀMBITS HI HA A L'ED.PRIMÀRIA?

Dins dels marcs de referència, propi i europeu, el Departament d’Ensenyament ha d’impulsar l’elaboració de diversos documents per a la identificació i el desenvolupament de les competències bàsiques associades als diferents àmbits del currículum.

Dins del currículum es troben nou àmbits, que són agrupacions de les àrees de coneixement segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari. En cada àmbit es defineixen les competències que l’alumne ha d'aconseguir en finalitzar l’etapa. 

Els nou àmbits del currículum dissenyats per l’educació primària són els següents:
  • Àmbit lingüístic.
  • Àmbit matemàtic.
  • Àmbit de coneixement del medi.
  • Àmbit artístic.
  • Àmbit de educació física.
  • Àmbit d'educació en valors.
  • Àmbit digital.
  • Àmbit d'aprendre a aprendre.
  • Àmbit d'autonomia, iniciativa personal i emprenedoria.

RELACIONA CADA ÀMBIT AMB LES ÀREES DE CONEIXEMENT I LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES PRÒPIES DE CADA ÀMBIT, TAL I COM S'ESTABLEIX AL QUADRE SEGÜENT I PER CADA ÀMBIT

ÀMBITS 
ÀREES DE CONEIXEMENT 
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Àmbit lingüístic
- Àrea de llengua catalana i literatura
- Àrea de llengua castellana i literatura
- Àrea de l’aranès (a l’Aran)
- Àrea de primera llengua estrangera
- Comunicació oral
- Comprensió lectora
- Expressió escrita
- Literària
- Plurilingüe i intercultural
Àmbit matemàtic 
- Àrea de matemàtiques
- Resolució de problemes
- Raonament i prova
- Connexions
- Comunicació i representació
Àmbit coneixement del medi
- Àrea de coneixement del medi natural
- Àrea de coneixement del medi social i cultural
- Món actual
- Salut i equilibri personal
- Tecnologia i vida
 quotidiana
- Ciutadania
Àmbit artístic
- Àrea d’educació artística: visual i plàstica, música i dansa
- Percepció, comprensió i valoració
- Interpretació i producció
- Imaginació i creativitat
Àmbit educació física
- Àrea d’educació física
- Activitat física
- Hàbits saludables
- Expressió i comunicació corporal
- Joc motor i temps de lleure
Àmbit digital
- Transversal
- Instruments i aplicacions
- Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball i d’aprenentatge
- Comunicació interpersonal i col·laboració
- Hàbits, civisme i identitat digital
Àmbit educació de valors
- Àrea d’educació en valors socials i cívics
- Dimensió personal
- Dimensió interpersonal
- Dimensió social
Àmbit d’aprendre a aprendre
- Transversal
- Autoconeixement vers l’aprenentatge
- Aprenentatge individual
- Aprenentatge en grup
- Actitud positiva vers l’aprenentatge
Àmbit  d'autonomia, iniciativa personal i emprenedoria.
- Transversal
- Autoconcepte
- Presa de decisions
- Creació i realització de projectes



ETS LA TUTORA/TUTOR D'UN CURS D'ED.PRIMÀRIA. HAS DE PLANIFICAR LA TEVA INTERVENCIÓ DOCENT A CLASSE, PERÒ ABANS HAS DE PLANIFICAR AQUESTA INTERVENCIÓ: en quin nivell de concreció curricular et trobes? Quins són els apartats que has de considerar per planificar la teva intervenció? Fes un llistat d’aquests apartats a considerar.


Ens trobem en el tercer nivell de concreció curricular, ja que és el que elabora el professor a l’aula, és a dir, correspon a la programació de l’aula i a les unitats didàctiques. La programació i les unitats didàctiques les fa el professor.

Els apartats que considerem per a planificar són:

Comentarios

Entradas populares de este blog

REPTE 3

REPTE 7