REPTE 6
REPTE 6
Aquest repte consta de 5 activitats: la primera és quina diferència hi ha entre Àmbits, Dimensions i Àrees, quantes diferències bàsiques hi ha, quants àmbits hi ha, relacionar cada àmbit amb les competències i àrees i finalment, planificar una intervenció docent.
Primer, hi ha una pregunta general: El currículum d'Ed. Primària, com està organitzat?
El currículum s’organitza en àmbits que agrupen les àrees de coneixement. A cada àmbit s’estableixen les competències bàsiques pròpies de cada àmbit agrupades en dimensions.
A més, també està organitzat amb etapes de sis cursos i cicles (inicial, mitjà i superior).
Entenem per competència la capacitat de resoldre problemes reals, aplicant i relacionant coneixements, habilitats i actituds en contextos diversos.
Les dimensions són agrupacions de les competències bàsiques pròpies de cada àmbit que l'alumne ha d'assolir en acabar l'etapa i que contribueixen a l'assoliment de les competències bàsiques.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES PRÒPIES:
Primer, hi ha una pregunta general: El currículum d'Ed. Primària, com està organitzat?
El currículum s’organitza en àmbits que agrupen les àrees de coneixement. A cada àmbit s’estableixen les competències bàsiques pròpies de cada àmbit agrupades en dimensions.
A més, també està organitzat amb etapes de sis cursos i cicles (inicial, mitjà i superior).
Entenem per competència la capacitat de resoldre problemes reals, aplicant i relacionant coneixements, habilitats i actituds en contextos diversos.
QUINA DIFERÈNCIA HI HA ENTRE ÀMBITS, DIMENSIONS I ÀREES?
La diferència resideix en què les dimensions i les àrees formem part dels àmbits, ja que cada àmbit està format per àrees de coneixement i en cada àrea de coneixement hi ha unes dimensions a assolir en finalitzar l'etapa.
Un àmbit és l'agrupació de les àrees de coneixement segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari. Cada àmbit està format per:
- Àrees de coneixement.
- Dimensions a assolir en finalitzar l'etapa.
- Orientacions metodològiques són els criteris per dissenyar activitats d'aprenentatge de caràcter competencial.
- Competències bàsiques pròpies són els objectius que s'han d'assolir al final de l'etapa de l'educació primària.
- Orientacions per l'avaluació són les indicacions per a l'avaluació del procés d'ensenyament-aprenentatge. Fan referència al caràcter formatiu de l'avaluació.
Cada àrea de coneixement està formada per:
- Continguts són els objectes d'aprenentatge que degudament combinats i contextualitzats permeten assolir les competències.
- Criteris d'avaluació són els enunciats que expressen el tipus i el grau d'aprenentatge que han d'assolir els alumnes.
QUANTES COMPETÈNCIES BÀSIQUES HAN D'ADQUIRIR ELS ALUMNES AL LLARG DE L'ESCOLARITZACIÓ OBLIGATÒRIA. CITA-LES
Durant la seva escolarització obligatòria els alumnes han d'adquirir unes competències bàsiques segons l'etapa en què es trobin. En l'etapa de l'educació infantil (0-6 anys) la finalitat serà desenvolupar les seves capacitats. En l'etapa de l'educació primària (6-12 anys), els alumnes hauran d'assolir les competències bàsiques pròpies dels àmbits. En podem diferenciar onze diferents:
COMPETÈNCIES BÀSIQUES PRÒPIES:
- Competència linguística catalna
- Competència linguística castellana
- Competència linguística llengua estrangera
- Competència matemàtica
- Competència de coneixement del medi
- Competència artística
- Competència d'educació física
- Competència d'educació en valors
COMPETÈNCIES BÀSIQUES TRANSVERSALS:
- Competència digital.
- Competència d'aprendre a aprendre.
- Competència d'autonomia, iniciativa personal i emprenedoria.
QUANTS ÀMBITS HI HA A L'ED.PRIMÀRIA?
Dins dels marcs de referència, propi i europeu, el Departament d’Ensenyament ha d’impulsar l’elaboració de diversos documents per a la identificació i el desenvolupament de les competències bàsiques associades als diferents àmbits del currículum.
Dins del currículum es troben nou àmbits, que són agrupacions de les àrees de coneixement segons la seva afinitat i el seu caràcter complementari. En cada àmbit es defineixen les competències que l’alumne ha d'aconseguir en finalitzar l’etapa.
Els nou àmbits del currículum dissenyats per l’educació primària són els següents:
- Àmbit lingüístic.
- Àmbit matemàtic.
- Àmbit de coneixement del medi.
- Àmbit artístic.
- Àmbit de educació física.
- Àmbit d'educació en valors.
- Àmbit digital.
- Àmbit d'aprendre a aprendre.
- Àmbit d'autonomia, iniciativa personal i emprenedoria.
RELACIONA CADA ÀMBIT AMB LES ÀREES DE CONEIXEMENT I LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES PRÒPIES DE CADA ÀMBIT, TAL I COM S'ESTABLEIX AL QUADRE SEGÜENT I PER CADA ÀMBIT
ETS LA TUTORA/TUTOR D'UN CURS D'ED.PRIMÀRIA. HAS DE PLANIFICAR LA TEVA INTERVENCIÓ DOCENT A CLASSE, PERÒ ABANS HAS DE PLANIFICAR AQUESTA INTERVENCIÓ: en quin nivell de concreció curricular et trobes? Quins són els apartats que has de considerar per planificar la teva intervenció? Fes un llistat d’aquests apartats a considerar.
Ens trobem en el tercer nivell de concreció curricular, ja que és el que elabora el professor a l’aula, és a dir, correspon a la programació de l’aula i a les unitats didàctiques. La programació i les unitats didàctiques les fa el professor.
Els apartats que considerem per a planificar són:
Introducció.- Objectius.
- Competències bàsiques.
- Continguts.
- Unitats Didàctiques.
- Metodologia.
- Avaluació.
- Atenció a la Diversitat.
- Context
- Les TIC’s.
- Recursos didàctics.
- Activitats complementàries.
FONTS D'INFORMACIÓ:
Comentarios
Publicar un comentario