REPTE 2
REPTE 2
Aquest repte consta de 9 activitats: la història i la presentació del centre, les funcions del director, el cap d'estudis, el secretari, els coordinadors, el claustre i el consell escolar. A més a més, hi ha l'organigrama del centre, els òrgans unipersonals i col·legiats, una descripció de cada cicle, la tipologia d'agrupaments d'alumnes i dels membres i, finalment l'AFA.
HISTÒRIA I PRESENTACIÓ
Aquesta activitat està penjada a la pàgina web de l'escola: Història i presentació
FUNCIONS DEL DIRECTOR, CAP D'ESTUDIS, SECRETARI, COORDINADORS, CLAUSTRE I CONSELL ESCOLAR
1. DIRECTOR
2. CAP D'ESTUDIS
La
direcció de qualsevol centre té diverses funcions:
- Ha d'exercici de les funcions
de representació, de direcció i lideratge pedagògics, de lideratge de la
comunitat escolar, d'organització, funcionament i gestió del centre i de cap
del seu personal.
- Ha de portar un lideratge
distribuït i del treball en equip d'acord amb el que s'estableixi a cada centre
en relació amb les funcions dels membres de l'equip directiu.
- El director té la
consideració d'autoritat pública i gaudeix de presumpció de veracitat en els
seus informes i d'ajustament a la norma en les seves actuacions.
- La direcció és també autoritat
competent per defensar l'interès superior de l'infant.
- Representa ordinàriament
l'Administració educativa en el centre:
- Vehicular al centre els objectius i les prioritats de les polítiques educatives adoptades per l'Administració.
- Presidir el claustre de professorat i el consell escolar, i presidir els actes acadèmics del centre.
- Formular i presentar al claustre del professorat la proposta inicial de projecte educatiu i les posteriors modificacions i adaptacions.
- Vetllar per la realització de les concrecions curriculars en coherència amb el projecte educatiu, garantir el seu compliment i intervenir en la seva avaluació.
- Dirigir i assegurar l'aplicació dels criteris d'organització pedagògica i curricular, així com dels plantejaments del projecte educatiu inherents a l'acció tutorial, a l'aplicació de la carta de compromís educatiu, a l'aplicació dels plantejaments coeducatius, dels procediments d'inclusió.
- Garantir que el català sigui la llengua vehicular de l'educació, administrativa i de comunicació utilitzada normalment en les activitats del centre, i com es concreti en el projecte lingüístic
- Coordinar l'equip directiu i orientar, dirigir i supervisar totes les activitats del centre d'acord amb les previsions de la programació general anual.
- Impulsar l'avaluació del projecte educatiu i del funcionament general del centre.
- Participar en l'avaluació de l'exercici de les funcions del personal docent i de l'altre personal destinat al centre. Aquesta funció comporta l'atribució a la direcció de la facultat d'observació de la pràctica docent a l'aula i de l'actuació dels òrgans col·lectius de coordinació docent de què s'hagi dotat el centre.
- Impulsar la coordinació del projecte educatiu del centre amb els d'altres centres per tal de poder configurar de manera coherent xarxes de centres que facin possible actuacions educatives conjuntes.
- Vetllar per la formulació i el compliment de la carta de compromís educatiu del centre, i garantir el funcionament de les vies i els procediments de relació i cooperació amb les famílies.
- Afavorir la convivència en el centre, garantir el compliment de les normes que s'hi refereixen i adoptar les mesures disciplinàries que corresponguin segons les normes d'organització i funcionament del centre i les previsions de l'ordenament. El directo del centre té la facultat d'intervenció per exercir funcions d'arbitratge i de mediació en els conflictes que es generin entre membres de la comunitat educativa.
- Garantir l'exercici dels drets i deures de tots els membres de la comunitat escolar, i orientar-lo a l'assoliment dels objectius del projecte educatiu.
- Assegurar la participació efectiva del consell escolar en l'adopció de les decisions que li corresponen i en la tasca de control de la gestió del centre.La participació efectiva del claustre en l'adopció de les decisions de caràcter tecnicopedagògic que li corresponen.
- Establir canals de relació amb les associacions de famílies.
- Promoure la implicació activa del centre en l'entorn social i el compromís de cooperació i d'integració plena en la prestació del servei d'educació de Catalunya.
- El director també té un
seguit de funcions relacionades amb el personal de centre:
- Nomenar i destituir, amb la comunicació prèvia al claustre i al consell escolar, els altres òrgans unipersonals de direcció i els òrgans unipersonals de coordinació.
- Proposar motivadament la incoació dels expedients contradictoris i no disciplinaris per a la remoció del personal interí del lloc de treball ocupat.
- Seleccionar el personal interí docent per cobrir substitucions temporals en el centre, que no abasten tot el curs acadèmic, entre candidats que hagin accedit a la borsa de treball de personal interí docent.
- Fomentar la participació del professorat en activitats de formació permanent i d'actualització de les seves capacitats professionals.
- Facilitar al professorat l'acreditació corresponent d'accés gratuït a les biblioteques i els museus dependents dels poders públics.
- Comunicar les jornades no
treballades quan personal del centre exerceix el dret de vaga, als efectes
d'aplicar les deduccions proporcionals d'havers que corresponguin, que tampoc
no tenen caràcter de sanció.
El cap d’estudis és la persona
responsable de planificar i gestionar les activitats del centre, com poden ser
l’elaboració dels horaris, la planificació dels processos d’acollida i altres
activitats del centre i d’atenció als alumnes. Entre les seves funcios trobem:
- Recollir les programacions de
tots els docents del centre.
- Elaborar els horaris de
centre.
- Aprovar i recollir els plans
individualitzats de alumnes amb NEE.
- Presideix les reunions
d’avaluació de cada trimestre i de cada grup.
- Establir les normes
d'organització i funcionament del centre, juntament amb l’equip directiu.
- Vetllar per la formulació i
pel compliment de la carta de compromís educatiu del centre.
- Vetllar perquè s'aprovin un
desplegament i una concreció del currículum coherents amb el projecte educatiu
i garantir-ne el compliment.
3. SECRETARI
El secretari és la persona
responsable de les tasques relacionades amb la gestió econòmica del centre, de
la documentació acadèmica i administrativa i dels recursos materials. També
controla el manteniment i la conservació de les instal·lacions.. Les funcions
dels principals són les següents:
- Assegurar la custòdia de la
documentació acadèmica i administrativa pel secretari o secretària del centre.
- En l’àmbit de la gestió
econòmica, documental, dels recursos materials i de la conservació i
manteniment de les instal·lacions, d'acord amb el que prevegi el projecte de
direcció i s'incorpori a les normes d'organització i funcionament del centre.
4. COORDINADORS
Els coordinadors de cicles tenen la següent funció:
- És el que es comunica amb el cap
d’estudi totes les propostes de cicle, entre elles les sortides.
5. CLAUSTRE DE MESTRES
El claustre del mestres està
format per tots els docents del centre i
té les funcions següents:
- Intervenir en l'elaboració i
la modificació del projecte educatiu.
- Establir directrius per a la
coordinació docent i l'acció tutorial.
- Decidir els criteris per a
l'avaluació dels alumnes.
- Programar les activitats
educatives del centre i avaluar-ne el desenvolupament i els resultats.
- Escollit els representants
del professorat en el consell escolar
- Complir les normes
d'organització i funcionament del centre.
6. CONSELL ESCOLAR
El consell escolar està integrat per l’AFA, per una representació del
claustre de professors, l'equip directiu, per una representació del personal
administratiu i una representació de l’Ajuntament. Les seves funcions són les
següents:
- Aprovar el projecte educatiu
i les modificacions corresponents per una majoria de tres cinquenes parts els
membres.
- Aprovar la programació
general anual del centre i avaluar-ne el desenvolupament i els resultats.
Aprovar les propostes d'acords de coresponsabilitat, convenis i altres acords
de col·laboració del centre amb entitats o institucions.
- Aprovar les normes
d'organització i funcionament i les modificacions corresponents.
- Aprovar la carta de compromís
educatiu.
- Aprovar el pressupost del
centre i el rendiment de comptes.
- Aprovar les directrius per a
la programació d'activitats escolars complementàries i d'activitats
extraescolars, i avaluar-ne el desenvolupament.
- Participar en les anàlisis i
les avaluacions del funcionament general del centre i conèixer l'evolució del
rendiment escolar.
- Aprovar els criteris de
col·laboració amb altres centres i amb l'entorn.
ORGANIGRAMA DEL CENTRE
L'organigrama del centre educatiu està penjat a la pàgina web: Organigrama
ÒRGANS UNIPERSONALS I ÒRGANS COL·LEGIATS
L’escola està organitzada per òrgans unipersonals, el director i el cap d’estudis, i òrgans col·legiats,
el claustre.
- Òrgans unipersonals: Està format per l’equip directiu i els
coordinadors. Són els que s’encarreguen de fer el pla anual i cadascun d’ells,
té una funció diferent.
L’equip directiu desenvolupa aquelles
funcions que estan regulades específicament per la LEC (Llei d'Educació
12/2009, de 10 de juliol). També dins la pròpia normativa de funcionament del
centre (NOFC) fa que siguin necessàries per aconseguir una escola oberta, activa
i funcional que potenciï la línia metodològica del centre, a partir de les
línies d’actuació establertes en el projecte de direcció.
Per tant, dins els òrgans
unipersonals de la nostra escola hi ha:
- El Director.
- Cap d’Estudis.
- La secretària.
- Coordinadores dels cicles.
- Òrgans col·legiats: Està format pel claustre de professors i el
consell escolar. És un òrgan administratiu on no hi ha cap titular, és a dir,
està integrat per tres o més persones on cadascú té una funció diferent
(assessorament, decisió, proposta, control…). Quan s’ha de prendre una decisió,
prèviament es reuneixen les dos parts i a partir d’una majoria, es decideix.
DESCRIPCIÓ DE CADA CICLE
En l'àmbit de desenvolupament afectiu
els alumnes segons cicles han de desenvolupar diverses capacitats:
- Millora sobre el coneixement
de si mateix i de les mateixes capacitats.
- Competitivitat.
- Afirmació de la seva
identitat (JO).
- CICLE INICIAL es descriuen
com persones amb pensament, desitjos i sentiments diferents dels altres.
- CICLE MITJÀ: els nois
distingeixen entre les característiques físiques i psicològiques.
- CICLE SUPERIOR: nois desenvolupats puberalment amb antelació
i això pot presentar un xoc per l'alumne.
Actituds de major individualització i
personalització dins l’ambient i això el fa crear mecanismes de
responsabilització. A l’etapa preadolescent hi ha un canvi important en el
desenvolupament cognitiu, biològic, afectiu i psicosexual. Comencen a distanciar-se de les
figures parentals i a aproximar-se al grup d’iguals.
En l'àmbit de desenvolupament cognitiu
els alumnes segons cicles han de desenvolupar diverses capacitats:
- CICLE INICIAL: adquisició de
l’estadi de les operacions concretes:
- Fase de consolidació i organització de l’evolució.
- El pensament s’esdevé lògic i progressivament deixa de ser intuïtiu.
- Superació del caràcter canviant, inestable i subjectiu del pensament preoperatori vers un sentit de major estabilitat i coherència
- Intuïció i reversibilitat.
- Hàbits d’estudi fonamentals per la prevenció del fracàs escolar.
Actituds paternals com
control excessiu, vivència ansiosa o angoixant dels aprenentatges pot motivar l’aparició
d’apatia i desinterès per l’infant.
Imposició pedagògica
excessiva o retard faciliten l’aparició de trastorns en l’aprenentatge.
Les alteracions personals també poden influir i facilitar
l’aparició de sentiments d’inhibició i fracàs.
En l'àmbit de desenvolupament
llenguatge els alumnes segons cicles han de desenvolupar diverses capacitats.
- CICLE INICIAL: preparat per
l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura.
- Nivell intel·lectual adequat per l’edat.
- Domini correcte del llenguatge parlat.
- Bona lateralització.
- Bona organització de l’espai i temps.
- Correcta agudesa visual i auditiva.
- Bones aptituds psicomotrius.
- La fonètica i la seva capacitat per reproduir fonemes ha de ser perfecte.
- 9 anys: deduccions abstractes incorrectes però amb el raonament lògic li permetrà fer deduccions correctes.
- El llenguatge li permet distingir el fantàstic de el real.
- Es consolida la lectura i l’escriptura
En l'àmbit de desenvolupament
psicomotriu dels alumnes segons cicles han de desenvolupar diverses capacitats.
- CICLE INICIAL: Comencen a
tenir control sobre la seva activitat corporal.
- Les nocions temporals han d’estar consolidades
- Tenen capacitat per identificar l’esquema corporal en els altres. Tenen possibilitat d’identificar la dreta i l’esquerra sense error.
- Les nocions espacials es troben plenament adquirida
- Coordinació oculo-motriu: Va progressant fins al final de l’etapa.
TIPOLOGIA D'AGRUPAMENTS D'ALUMNES
Trobem diverses modalitats d’agrupament d’alumnes:
Trobem diverses modalitats d’agrupament d’alumnes:
- Agrupaments per nivells entre les classe són grups-classe estables i acadèmicament homogenis. Serien equiparables als grups-classe de nivell que s’implementen en alguns instituts catalans. Habitualment els agrupaments de nivell baix tenen una mida inferior als de nivell alt. La finalitat d’aquest agrupament és la de millorar les competències cognitives, també busca una definició dels objectius més específics d’aprenentatge i permet incrementar el temps d’ensenyament i oferir una major quantitat d’instrucció. Tot i això per als alumnes més vulnerables aquest agrupament té efectes negatius, i tampoc permet la mobilitat dels alumnes depenent del seu progrés acadèmic.
- Agrupaments per nivells dins de les classes són grups reduïts acadèmicament homogenis que es conformen entre alumnes d’un mateix grup-classe de referència (o diferents grups-classe d’un mateix curs) per treballar matèries específiques. Tenen un caràcter no permanent i els alumnes poden canviar d’un grup a l’altre. S’equipararien els agrupaments flexibles que es duen a terme en un bon nombre d’escoles i instituts catalans en els àmbits lingüístic i matemàtic. La finalitat d’aquest agrupament és la de millorar les competències cognitives, també busca una definició dels objectius més específics d’aprenentatge i permet incrementar el temps d’ensenyament i oferir una major quantitat d’instrucció. A més, per als alumnes més vulnerables aquest agrupament fa que millori l’aprenentatge de forma positiva, i permet la mobilitat dels alumnes depenent del seu progrés acadèmic.
- Agrupaments multi-grau o multi-edat són grups reduïts o grups-classe, acadèmicament homogenis, que es conformen amb alumnes de diferent edats, normalment d’un mateix cicle (franges de 3 anys). Solen tenir un caràcter no permanent i s’organitzen per treballar una o vàries matèries específiques. A Catalunya, aquesta estratègia es desenvolupa en uns pocs centres educatius. La finalitat d’aquest agrupament és la mateixa que en l’anterior, millorar les competències cognitives i també busca una alineació dels objectius i els continguts amb aptituds i necessitats d’aprenentatge.
- Agrupaments heterogenis basats en l’aprenentatge cooperatiu són grups reduïts acadèmicament diversos que es conformen entre alumnes d’un mateix grup-classe de referència, amb caràcter flexible i no permanent, adreçats a treballar determinades matèries. S’hi poden aplicar estratègies de treball cooperatiu (interdependència positiva, ajuda mútua, objectius comuns d’aprenentatge, etc.), o altres tipus de dinàmiques pedagògiques. La finalitat d’aquest agrupament és millorar les competències cognitives i no cognitives i busca una motivació, cohesió social (genera interdependència positiva i relacions d'ajuda mútua) i desenvolupament cognitiu. Es beneficien tots els alumnes sempre que aquests estiguin ben estructurats, ja que provoca un millor aprenentatge que l’ensenyament tradicional.
COL·LECTIUS QUE FORMEN PART DE LA COMUNITAT EDUCATIVA
Els col·lectius que formen part de la comunitat educativa són els següents:
- Claustre de professors
- Equip directiu:
- Director
- Cap d’estudis
- Secretari
- Personal administratiu
- Representació de l’ajuntament
- Altres professionals d’atenció educativa
- Personal d’administració educativa: com per exemple agents territorials i socials.
- Altres serveis del centre
AFA (ASSOCIACIÓ DE FAMÍLIES D’ALUMNES)
Participació de les famílies en el procés educatiu dels seus fills.
- Les famílies tenen dret a rebre informació sobre:
- El projecte educatiu.
- El caràcter propi del centre.
- Els serveis que ofereix el centre i les característiques que té.
- La carta de compromís educatiu, i la corresponsabilització que comporta per a les famílies.
- Les normes d'organització i funcionament del centre.
- Les activitats complementàries, si n´hi ha, les activitats extraescolars i els serveis que s'ofereixen el caràcter voluntari que aquestes activitats i serveis tenen per a les famílies, l'aportació econòmica que bescau, els comporta i la resta d'informació rellevant relativa a les activitats i els serveis oferts.
- La programació general anual del centre
- Les beques i les ajuts a l'estudi
- Les famílies dels alumnes matriculats en un centre tenen dret a rebre informació sobre l'evolució educativa dels seus fills. Amb aquesta finalitat, el Departament ha de preveure els mitjans necessaris perquè els centres, el professorat i altres professionals puguin oferir assessorament i atenció adequada a les famílies, en particular per mitjà de la tutoria.
- El Govern i el centre han de promoure les mesures aptes per a facilitar l'assistència i participació de mares i pares a les reunions de tutoria.
FONTS D’INFORMACIÓ
- https://agora.xtec.cat/escolalescometes/wp-content/uploads/usu874/2018/11/Estructura-organitzativa-de-govern-i-de-coordinaci%C3%B3-del-centre-v-ce.pdf
- https://fapac.cat/suport-ampa-afa/importancia-de-lampa/
- http://dps.gencat.cat/WebAcollida/AppJava/ca/Menu_Principal/Educacio/MenuComun/PreguntesRespostes/Participacio_families/Participacio_families2.jsp@pag=tcm_393-87538-64&pagindex=tcm_393-87560-64.html
- http://heiapsicologia.com/heiapsicologia.com/desenvolupament__6_a_12_anys.pdf
- Decret 155-2010
- LEc 2009
- Segura, J. (2020). L’autonomia de centres, oportunitat de canvi en la inspecció educativa. Revista d’organització i gestió educativa, núm.51 (11-19). LLeida
Comentarios
Publicar un comentario